5 gouden schrijftips voor jou!

Doen! Natuurlijk kun je meteen al zelf aan de slag met het schrijven van je tekst voor je eigen website. Schrijven kan iedereen toch?

Dat dacht ik ook.. maar tekst en tekst is 2. En het kostte me wel wat tijd en oefening voordat ik de slag te pakken had. Om zelf een idee te krijgen hoe teksten in elkaar zitten hoef je maar een beetje door het internet te browsen. Kijk eens naar advertentieteksten en informatieve sites. Wat trekt je aandacht en waarom? Wanneer heb je zin om door te lezen of door te clicken? En wanneer haak je af? Als je zelf niet regelmatig schrijft is het soms lastig om te analyseren waarom je aandacht getrokken wordt, of juist net niet.

Inmiddels weet ik dat je echt aan een aantal voorwaarden moet voldoen, wil je tekst de bezoeker vasthouden.

Ik geef je hieronder 5 gouden tips. Ze werken altijd, maar zijn niet compleet. Eigenlijk is de beste tip: blijf authentiek en gebruik je eigen gevoel voor creativiteit!

1. Schrijf actief! (want de lezer is lui) 

Gebruik korte zinnen. Verdiep je in de doelgroep: welke woorden spreken meteen aan? Stel korte vragen die met de tekst te maken hebben. Gebruik zo weinig mogelijk hulpwerkwoorden, zoals zijn, worden, zullen, kunnen. Blijf in de tegenwoordige tijd waar het kan.

2. Belangrijkste boodschap eerst (want de lezer verdwaalt)

Zorg dat je in de eerste paar zinnen al duidelijk maakt waar je tekst of artikel over gaat en neem stelling in of adresseer je onderwerp duidelijk.

3. Houd het luchtig (want de lezer heeft al genoeg aan zijn/haar hoofd)

Neem jezelf als schrijver niet al te serieus en verplaats je in de alledaagse werkelijkheid. Waarbij een grappige verwijzing altijd aanspreekt. Geen zware woorden waar het niet nodig is; dan bereik je zoveel mogelijk mensen.

4. Geef structuur (want de lezer is afgeleid)

Geef structuur aan je tekst door een duidelijke opbouw. En ook door paragrafen te gebruiken, opsommingen, cursiveringen etc. Lappen tekst spreken niemand aan.

5. Gebruik plaatjes (want de lezer wil een beeld vormen)

Een plaatje kan wonderen doen. Gebruik een plaatje dat betrekking heeft op je tekst en leg ook uit waarom. Soms maakt en plaatje al helder waar de tekst over gaat, maar soms ook niet. Zag je het plaatje hierboven eerder dan dat je de tekst las? Waarom heeft deze vrouw aluminiumfolie voor haar gezicht? Dat heeft niets met deze blog te maken, maar ik hoop dat je het je aandacht trok. En dat je je afvroeg waar het betrekking op had. Ja, zo simpel werkt het soms.